Kedves Vállalkozó Társaink!

 

A Dorogi Ipartestület folyamatosan kapcsolatban van az IPOSZ-szal, az országos érdekképviseleti szervezetünkkel, és a tagjainktól, más vállalkozóktól érkező jelzésekről, a COVID-19 vírus által okozott nehézségekről küldjük jelzéseinket, javaslatainkat annak enyhítésére.

Az IPOSZ ezeket az ország más területeiről érkező javaslatokkal összegezve, folyamatosan elküldi az intézkedéseiket kidolgozó minisztériumok, intézmények felé.

Most tájékoztatásul az erre kapott válaszok közül kettőt közlünk önökkel honlapunkon.

 

1.

Tisztelt Ipartestület!

Ezúton továbbítjuk Szepesi Balázs helyettes államtitkár válaszlevelét a  tárgyalkotó népművészet, kézműves iparművészet, kihalófélben lévő szakmák helyzetével kapcsolatban írt megkeresésünkre.

Üdvözlettel,

Németh László

elnök

Elnöki Titkárság
Ipartestületek Országos Szövetsége
1087 Budapest, Luther u. 4-6. I. 3.
Tel.: (1) 354-31-40 Fax: (1) 269-29-57
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Németh László elnök úr részére

Elnöki Titkárság
Ipartestületek Országos Szövetsége

 

 

 

Tisztelt Elnök Úr!

 

Köszönöm levelét, amelyben a népművészettel, kézműves iparművészettel foglalkozó vállalkozók, kereskedők helyzetére hívja fel a figyelmet. Esetükben valóban különleges, tradicionális, valamint társadalmi és kulturális szempontból is fontos tevékenységekről van szó. Számos hasonló volumenű ágazat került nehéz helyzetbe az elmúlt időszakban, nem csak az idegenforgalomhoz kapcsolódó, hanem a hazai keresletet kiszolgáló vállalkozások, szolgáltatók körében is. Folyamatosan vizsgáljuk az érintett vállalkozások és ágazatok támogatásának lehetőségeit. A május 4-től érvényes intézkedések a vidéki vállalkozók, üzlettulajdonosok számára már jelentős könnyebbséget jelentenek, a Központi Régióban az ismert okok miatt egyelőre nincs lehetőség a korlátozások feloldására. A turizmushoz kapcsolódó üzletágak megsegítése érdekében folyamatban van több tervezet előkészítése, melyek elfogadása mind a belföldi, mind a nemzetközi turisztikai forgalomélénkítés érdekében konkrét lépéseket tesz lehetővé.

 

Azok a konstrukciók, amelyeket a kialakult helyzet, valamint sok vállalkozás forgalmának drasztikusan visszaesése miatt dolgozott ki a Kormány, bármely ágazatban tevékenykedő vállalkozók számára rendelkezésre állnak. A vállalkozások finanszírozása érdekében számos alacsony kamatozású, kedvezményes hiteltermék került meghirdetésre, amely felhasználható bér- vagy működési költségek, de akár fejlesztési célok finanszírozására is. A kedvező kamatozású vállalati hitelek összege csaknem 2 ezer milliárd forint, amelyekhez többféle állami garanciaprogram kapcsolódik. Jelentős érdeklődésre tarthat számot az ITM által bevezetett válságkezelő hitelprogramok közül a  Széchenyi Munkahelymegtartó Hitel és a hozzá kapcsolódó Széchenyi Kártya Folyószámlahitel Plusz (a kettő együttesen vehető igénybe). A termékek tervezetten 2020. május 15-től a Széchenyi Kártya Programot lebonyolító KAVOSZ Zrt. irodahálózatán keresztül (www.kavosz.hu) érhetőek el. A válságkezelés céljából bevezetett hitel- és garanciaprogramokról elsősorban a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) érdeklődhetnek az IPOSZ tagjai is, ezek közül az MFB Krízis Hitelprogramot ajánljuk figyelmébe.

 

A március 11-én életbe lépett veszélyhelyzet bejelentése óta a Kormány többek között az alábbi rendkívüli gazdaságvédelmi intézkedéseket hirdette ki, melyek minden bizonnyal sok népművészettel, kézműves iparművészettel foglalkozó vállalkozást is érintettek:

 

  • ·         a magánszemélyek és vállalkozások 2020. március 18-ig megkötött hiteleinek tőke- és kamatfizetési kötelezettsége az év végéig felfüggesztésre kerül,
  • ·         több mint 81 ezer kisvállalkozó kapott mentességet június végéig a kisadózó vállalkozások tételes adója, a kata megfizetése alól,
  • ·         a kisvállalkozások a március 1-je előtti kata-tartozására haladékot kaptak,
  • ·         24 szakmában, főként a turizmusban, a vendéglátásban és a médiaszolgáltatásban működő cégeknek nem kell járulékot fizetniük, és dolgozóik is kedvezményesen adózhatnak, csak a 4 százalékos természetbeni egészségbiztosítási járulékot kell fizetniük (amely nem haladhatja meg a 7710 forintot),
  • ·         a végrehajtások a veszélyhelyzet idejére felfüggesztésre kerültek, a fennálló adótartozásokat elég lesz a veszélyhelyzet lejárta után befizetni,
  • ·         a turizmusfejlesztési hozzájárulás megfizetésére kötelezetteknek a 2020. március 1-től 2020. június 30. napjáig terjedő időszakra nem kell turizmusfejlesztési hozzájárulást fizetni, tehát bevallani és megállapítani sem kell,
  • ·         a munkavállalási szabályok rugalmasabbá váltak,
  • ·         továbbá a folyamatban lévő támogatási jogviszonyok kapcsán a projektek megvalósításának segítése érdekében komplex intézkedéscsomagot dolgozott ki a kormány, amely átmeneti könnyített szabályozást vezet be a határidők, az indikátorok és a pénzügyi elszámolások teljesítésében.

 

Mint az Ön előtt is ismert, a munkavállalóikat megtartó cégek számára 50 milliárd forintos keretösszeggel eszközbeszerzésre, ingatlanfejlesztésre, digitális és energiahatékonysági beruházásokra lehetőséget teremtő pályázatot nyitunk meg. Ennek keretében minden 100 forint hatékonyságnövelő és munkahelymegtartó beruházáshoz 70 forint támogatást ad az állam. Bármilyen, legalább öt főt foglalkoztató, nem mezőgazdasághoz kötődő mikro-, kis- és középvállalkozás igénybe veheti a támogatást. Egy vállalkozás – létszámától függően – 5 és 153,5 millió közötti összegre pályázhat, amennyiben vállalja, hogy megtartja a 2020. áprilisi munkahelyeinek 90 százalékát. A felhívás a Közép-Magyarországi Régióban is elérhető lesz, kérelmeket benyújtani előreláthatólag 2020 júniusától november 15-ig lehet a www.palyazat.gov.hu oldalon keresztül.

 

  1. április 16-tól már elérhető a Munkahelyvédelmi bértámogatási program is, melynek keretében a koronavírus okozta válság során kieső munkabér 70 százalékát az állam 3 hónapra átvállalja. A Folkart Kézművesház Népművészeti Boltjának üzemeltetője a csatolt levélben leírtak alapján 2 főt teljes állásban, és 3 főt nyugdíjasként foglalkoztat. A Gazdaságvédelmi Akciótervben elrendelt bértámogatás igényelhető nyugdíjas dolgozókra is, ennek igénybevételéhez a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálatot érdemes megkeresni. Ehhez kapcsolódó információ elérhető a következő linkeken:  https://nfsz.munka.hu/cikk/601, valamint a Gy.I.K.:   https://nfsz.munka.hu/cikk/702/.

 

Figyelmébe ajánlom még a https://vali.ifka.hu/ honlapot, amelyen folyamatosan frissülnek a vállalkozások számára releváns, a koronavírus által okozott helyzet kezelésére vonatkozó adózási, pénzügyi (likviditási-finanszírozási), pályázati és munkajogi információk.

 

A további esetleges intézkedések meghozataláig szíves türelmüket kérem. Reményeink szerint a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében megvalósuló programok képesek hozzájárulni ahhoz, hogy a járványveszély elmúlásával a népművészeti ágazatban működő kis- és középvállalkozások is talpra tudnak majd állni.

 

Köszönöm Elnök Úr és a Szövetség aktív válságkezelést segítő tevékenységét, további munkájukhoz ezúton is sok sikert kívánok!

 

Üdvözlettel:

Szepesi Balázs

helyettes államtitkár

Gazdaságfejlesztésért Felelős Helyettes Államtitkárság

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Cím:

1055 Budapest Honvéd utca 13-15.

   

Telefon:

+36 (1) 7952827

   

E-mail:

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 

Web:

www.kormany.hu

 

 

2.

 

Tisztelt Ipartestület!

 

Ezúton továbbítjuk az Innovációs és Technológiai Minisztérium tájékoztató levelét, amelyben a tájékoztatás mellett számunkra is köszönetet nyilvánítanak a folyamatos támogatásért és a megküldött információkért.

 

Üdvözlettel,

Németh László

elnök  

Elnöki Titkárság
Ipartestületek Országos Szövetsége
1087 Budapest, Luther u. 4-6. I. 3.
Tel.: (1) 354-31-40 Fax: (1) 269-29-57
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

 

 

Tisztelt Hölgyem/Uram!

 

A koronavírus-járvány által előidézett helyzet okán mintegy 2 hónapja zajlik a folyamatos egyeztetés a Magyarországon működő kamarák, érdekszövetségek és szervezetek vezetőivel.

 

A következőkben ezúton szeretném tájékoztatni Önöket az együttműködésről és a Gazdaságvédelmi Akcióterv végrehajtásának állásáról, megköszönve a megküldött információkat és az eddigiekben nyújtott, folyamatos támogatást.

 

  1. A GVI által készített kérdőíves adatfelvétel

Köszönjük a tagok körében a kérdőív népszerűsítését, megküldjük csatolva a több mint 15.000 vállalkozás visszajelzése alapján készült összefoglaló elemzést tájékoztatásául. Az adatok 2020. március végi állapotokat tükröznek, várakozásaink szerint az áprilisi statisztikák ehhez képest kedvezőtlenebb helyzetet mutatnak, miközben májustól ismét lassú visszaépülésre számít a kormány, ahogyan arról Orbán Viktor miniszterelnök úr 2020. május 8-i Kossuth Rádió interjújában is beszélt (Elérhető: https://mediaklikk.hu/miniszterelnoki-interjuk/cikk/2020/05/08/orban-viktor-miniszterelnoki-interju-jo-reggelt-magyarorszag-majus-8).

  1. A vállalkozások tájékoztatása

A Gazdaságvédelmi Akcióterv 3 fázisa közül jelenleg a 2. fázis végrehajtása zajlik. Az ehhez tartozó kormányzati intézkedések mintegy 80 százaléka már nyilvános és elérhető. Ezek kapcsán figyelmükbe ajánlom a Vállalkozói Információs portált, a www.vali.ifka.hu oldalt, ahol felhasználóbarát módon elérhetőek a munkahelyvédelmi bértámogatás, a már megjelent hitelkonstrukciók, több ingyenes vagy a járványhelyzet miatt részben térítésmentessé tett képzés, valamint kifejezetten gazdasági vonatkozású hír és szakértői anyag is. Azok a vállalkozások, amelyek nem találnak választ kérdésükre az oldalon, az Írjon nekünk! menüpont alatt tudnak kapcsolatba lépni az Ügyfélszolgálattal. Az oldal a vállalati igények alapján funkcionalitását tekintve folyamatosan bővül. Emellett új arculattal és szintén folyamatosan bővülő tartalommal működik a www.munka.hu, ahol szintén elérhető nemcsak a munkahelyvédelmi bértámogatás, de több más program, valamint üres álláshely is.

  1. A külföldi vállalatok tájékoztatása

Fontosnak tartjuk a Magyarországon működő, ugyanakkor külföldi tulajdonossal vagy munkavállalókkal működő vállalkozások tájékoztatását, akik a magyar nyelv ismerete hiányában esetenként kevesebb információhoz jutnak hozzá közvetlenül.

 

A Danube Intitute szervezésében 2020. május 11-én (hétfő) 17:00 órától angol nyelvű webináriumot tartunk How to create a Market-State Balance during and after the COVID-19 Pandemic?, a következő szereplők részvételével:

 

-          György László, gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár

-          Dale A. Martin, elnök, Siemens Zrt.

-          Márkus Zsolt, ügyvezető igazgató, Veresi Paradicsom

-          Patai Zoltán, cégvezető, NetPincér

 

Facebook esemény:      https://www.facebook.com/events/847985482373188/

Link:                                      https://freemarket-rs.com/2nd-webinar-fmrs-budapest-how-to-create-a-market-state-balance/?fbclid=IwAR3LIY2Rn_Jn6ILxMZtT9UlPnV_0NeFaY1ozZIDfRwl7Y2U-0P8WM4HysY4

A közvetlen kapcsolattartás érdekében a következőkben is rendszeresen jelentkezni fogunk összefoglalóval.

 

Munkájukhoz sok erőt kívánva, üdvözlettel:

 

Kepe Nóra

politikai főtanácsadó

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Gazdaságstratégiáért és Szabályozásért Felelős Államtitkári Kabinet